HENTIKAN SAMPAH TERBANG!


BANTERAS KEHIATAN SAMPAH TERBANG!
CHERAS - Warga asing yang tinggal di rumah kedai di Jalan Semilang, Taman Tenaga di sini menjadikan lorong belakang bangunan sebagai tong sampah ekspres dengan mencampak sampah terus dari tingkat atas.

Meskipun kerja pembersihan dilakukan setiap pagi namun sikap ambil mudah itu menjadikan lorong tersebut sentiasa dalam keadaan kotor dan menjijikan dipenuhi sampah berselerakan termasuk bungkusan sisa makanan, tuala wanita malah kulit durian. Kebanyakan lokasi bermasalah diduduki oleh warga asing.

Alam Flora mengambil inisiatif mendekati kumpulan warga asing malalui kempen 'Hentikan Sampah Terbang' sebagai salah satu pendekatan berbeza meningkatkan kesedaran pembuangan sampah yang betul. Risalah dicetak menggunakan bahasa Myanmar, Bangladesh dan Rohingya diedarkan kepada penduduk selain menampal poster dan kain rentang di lorong belakang, tangga serta tong sampah.

Kerjasama orang awam amat diperlukan dalam membanteras kegiatan sampah terbang dalam menjaga persekitaran dan mengelak penularan wabak penyakit berbahaya. Alam Flora melaksanakan tugasan di luar skop dengan membersihkan sampah terbang yang tersangkut pada tingkap dan bumbung dengan menggunakan jentera skylift dan peralatan teleskopik. 

Jadual operasi kerja di lapangan melibatkan kerja kutipan dan pembersihan sampah yang diadakan enam kali seminggu manakala pembersihan longkang sebulan sekali. Pegawai Alam Flora yang melakukan tinjauan mendapati mereka yang tinggal di rumah kedai itu terdiri 150 orang warga Indonesia, 30 (Myanmar), 20 (Bangladesh), 35 (Rohingya) dan 20 warga Pakistan. Jalan Semilang antara 12 lokasi yang dikenalpasti sebagai kawasan panas sampah terbang. Ia termasuk Lorong Danau Kota, Tunku Abdul Rahman, Hj Taib, Gadek, Kalong, Baba, Kancil, Landak, Jalan Kundur, Jalan Cerapu dan Jalan Manis 3.

Diharapkan kesedaran menjaga persekitaran ke arah menjadikan lorong belakang sebagai laluan selamat dilalui.

Comments

Popular Posts